Recensie: Stoner

Stoner – John Williams

Soms worden boeken opnieuw ontdekt. Tientallen jaren geleden zijn ze al eens uitgebracht, en nu worden ze wereldwijd opeens een hit. Een grote hit. Dit geldt ook voor Stoner. Voor de tweede keer uitgebracht, en het is nu al een enorme hit.

Het verhaal lijkt simpel van opzet maar is briljant uitgewerkt. Het vertelt over het alledaagse leven van William Stoner, die opgroeit op een boerderij maar tijdens het studeren aan de landbouwschool in aanmerking komt met literatuur en hier zijn verder leven aan zal wijden. Hij blinkt nergens echt in uit, en de hoge cijfers die hij aan de universiteit behaalt heeft hij enkel te danken aan hard werken. Dit zet zich zijn hele studie door. Via Archer Sloane, een leraar met wie hij bevriend raakt, ontdekt hij zijn ware roeping: leraar worden.

Hij begint vol enthousiasme aan zijn masteropleiding zodat hij als docent aan de universiteit kan werken. Op een feestje ontmoet hij zijn vrouw, Edith. Zij lijkt de ideale vrouw maar blijkt toch een behoorlijke kluif te zijn voor Stoner. Op seksueel gebied wil ze niets van hem weten, maar ook in de persoonlijke sfeer botert het alles behalve tussen de twee. Omdat ze weet dat hij haar niet zal verlaten, drijft ze hem tot het uiterste: de strijd wordt uitgevochten over de rug van hun dochter.

Op het werk komt hij in aanvaring met een andere docent, Lomax, die hem ervan weerhoudt verder te groeien als docent. Een echte carriere aan de universiteit kan hij wegens hun rivaliteit op zijn buik schrijven. Ook een verhouding met een studente moet afgebroken worden wegens zijn ruzie met Lomax. Al met al bereikt Stoner niks van waar hij als jongeman van droomde, en ook zijn huwelijk is geen succes.

stoner

Williams weet op prachtige wijze de dagelijkse sleur en beslommeringen van Stoner te beschrijven. Op de achterflap staat vermeldt dat het een boek is over het ‘weinig opmerkelijke’ leven van een ‘weinig opmerkelijke man’, maar dit klopt niet helemaal. Het leven van Stoner zit vol onverwachtse wendingen, en het mislukken van zijn carriere is niet omdat hij dit zelf niet goed heeft gestuurd, maar door tegenslagen met andere docenten. Buiten zijn eigen schuld om komt hij niet verder als docent.

Wat zijn huwelijk betreft: Ja, wat dat betreft is hij weinig opmerkelijk. Hij laat zich compleet onder de voet lopen door zijn vrouw, maar puur en alleen uit onhandigheid en onwetendheid. Hij heeft voor zijn huwelijk geen enkele ervaring opgedaan met vrouwen, ging ook niet om met vrouwen en wist daardoor niet wat hij kon verwachten. Toch is Stoner geregeld gelukkig. Zijn werk geeft hem dusdanig veel voldoening dat hij geen wrok kan koesteren wegens het ‘mislukken’ hiervan.

Eigenlijk leidt Stoner een leven dat voor veel mensen alles behalve saai, voorspelbaar of ongelukkig te noemen is. Stoner is een man als vele anderen, die moet zien te handelen met de tegenslagen die het leven hem biedt. Williams omschrijft op rake manier welke twijfels een mens bij zijn eigen leven kan hebben, zonder dat dit vervelend wordt, of pretentieus.

Stoner is gewoonweg een boeiend verhaal vol diepgang, zowel in de verhaallijn als de personages. Het biedt bovendien een fijne kijk in de wereld van universiteitsdocenten, de politiek die daar bedreven wordt en het boek is een kleine introductie in de lesstof van Engelse literatuur. Het boek zit vol verrassingen en als lezer wordt je compleet meegevoerd door de dagelijkse perikelen van Stoner, die je onherroepelijk in je hart sluit. Wat een fijn boek!

John Williams – Stoner €19,95