Recensie: Het leven van Pi

Het leven van Pi – Yann Martel

Wat is echt en wat is fantasie? Dat is de vraag die opdoemt tijdens het lezen vanHet leven van Pi. Het verhaal over een Indiase jongen, Pi, die schipbreuk lijdt en met een tijger als metgezel op een sloep eindigt om vervolgens zeven maanden over zee te dobberen is op zijn zachtst gezegd ongelooflijk.

life of pi

Want een tijger en een jongen op een boot: dat kan toch nooit lang goed gaan? Die jongen eindigt binnen de kortste keren als voer voor die tijger in duizend stukjes uiteengereten op de bodem van de boot. Dat het leven ook anders kan lopen bewijst deze roman van Yann Matel. Hij beschrijft tot in de kleinste details welke ongemakken een schipbreukeling te verduren krijgt -van onsmakelijke en uiterst pijnlijke steenpuisten tot een huid van leer door constante aanraking met zout en zon- en weet hierbij zelfs enige spanning op te bouwen.

Dat komt voornamelijk door de aanwezigheid van de tijger, Richard Parker. De constante dreiging van dit roofdier -die ook uitstekend kan zwemmen- en de voortdurende strijd om te overleven zijn op perfecte wijze met elkaar verweven. Nu kende ik de afloop en de voortgang van het leven aan boord van de kleine sloep van de verfilming, maar dat maakte het boek niet minder leuk.

Ik brak hiermee een van mijn regels, namelijk eerst het boek lezen en dan pas de film kijken. Dat ik het nu andersom heb gedaan had verkeerd uit kunnen pakken. Scenes zouden te lang op zich laten wachten of karakterbeschrijvingen zouden te uitgebreid zijn: ik had ze toch al in de film tot leven zien komen dus waarom zou ik zitten wachten op een nauwkeurige beschrijving van het uiterlijk van Pi? Allemaal valkuilen, maar ik ben er niet ingetrapt. En dat ligt aan de vertelstijl van Martel.

De details en achtergronden die hij over verschillende onderwerpen biedt maken het een prachtig boek. Hij vertelt kleurrijk over de aard van hyena’s, ontsnappingen uit dierentuinen en uiteraard de persoonlijke overwinningen van Pi op Richard Parker. Juist die details bieden een nieuwe verdieping in het verhaal, die me al zo bekend was. Natuurlijk is het jammer dat de grote twist aan het eind geen verrassing meer was – je leest een boek toch anders wetende dat… (dat ga ik hier niet zeggen, lees zelf maar!)- maar in tegenstelling tot wat ik had verwacht was dit geen minpunt.

Het leven van Pi is zowel in boekvorm als in filmvertoning een prachtige belevenis. Een unieke reis die je tegen verwachting in niet een keer kunt maken, maar gerust twee keer, zonder teleurgesteld te worden. Maar voor de echte boekliefhebber: lees eerst het boek en kijk dan pas de film. Dat is uiteindelijk toch de beste manier

Het leven van Pi – €12,50

10 gedachten over “Recensie: Het leven van Pi