Recensie: de laatste liefdesbrief

De laatste liefdesbrief – Jojo Moyes

jojo moyes boekDe meesten van ons hebben ze ofwel nooit gekregen of moeten zover     in hun geheugen putten dat het een andere wereld lijkt: de wereld van liefdesbrieven. Met de technologie van tegenwoordig wordt het hopeloos ouderwets gevonden om op papier -met pen!- je gevoelens voor een ander te tonen. Veel liever besteden we nu via de Whatsapp, een Tweet of Facebook-berichtje ‘aandacht’ aan elkaar. Maar de tijd van de liefdesbrief was prachtig! Een ander had de moeite genomen om in net en foutloos handschrift -op een pen zit immers geen backspace-toets- zijn of haar diepste gevoelens voor jou op papier te zetten, geld te betalen voor een postzegel en de brief naar je toegestuurd.

Je raadt het al: De laatste liefdesbrief gaat over, hoe kan het ook anders, de kracht van liefdesbrieven. De roman gaat over de hedendaagse Ellie die een relatie heeft met een getrouwde man en hier hopeloos in verloren raakt. Voor haar werk bij de krant moet ze archieven doorspitten naar bruikbaar nieuws en ze stuit hierbij op een liefdesbrief uit de jaren ’60.

Het boek schakelt tussen de jaren ’60 en het heden. Voor de ogen van de lezer ontvouwt zich hier het liefdesverhaal dat verscholen ging achter deze ene brief. Het is een fantastische, grootse, meeslepende, verboden liefde die ondenkbaar was in de puriteinse jaren ’60. De vrouw in dit liefdesverhaal, Jennifer, is namelijk getrouwd. Haar man verliezen zou grote schande betekenen. Als ze dan toch besluit haar hart achterna te gaan raakt ze betrokken bij een auto-ongeluk en weet ze zich maandenlang niks meer te herinneren. Ook haar minnaar niet. Als er dan middels teruggevonden brieven toch vlagen van de relatie boven komen drijven bij Jennifer vertelt haar man haar doodleuk dat haar minnaar is overleden bij datzelfde ongeluk.

Het boek biedt alle elementen van een meeslepende roman: de prille liefde, het vormen van een onwrikbare band, de grote breuk en de zoektocht naar elkaar om alsnog samen te kunnen zijn. Of de twee elkaar weer terugvinden zeg ik uiteraard niet, daar moet je als lezer zelf maar achter komen. Het is juist die constante onzekerheid -zullen ze elkaar wel vinden? Of eindigen ze oud en gerimpeld in afzondering van elkaar?- die het een prachtig boek maakt.

Ik heb meerdere malen op het puntje van mijn bank gezeten. En de schakeling in tijd doet een teer hart ook geen goed: Denk je net tot een ontknoping te komen, gaat het boek ineens verder met iets heel anders, wat niks te maken heeft met het voorgaande hoofdstuk. Ik heb de naam van Jennifer’s minnaar expres niet genoemd: de identiteit van haar minnaar is, net als voor Jennifer, een ontdekkingstocht op zich.

De laatste liefdesbrief beschrijft niet alleen een grootse liefde, met alle drama van dien, maar toont ook hoe mooi en ontroerend handgeschreven liefdesboodschappen kunnen zijn. De verschillende hoofdstukken worden gescheiden door ofwel hedendaagse, ofwel vroegere liefdesberichten. De mooiste hiervan vind ik “Het is over en uit tussen ons. Vrouw per sms.” Wat een verschil met de laatste liefdesbrief, de liefdesbrief die Ellie vindt in de archieven van haar krant. Die luidt namelijk: “Komende vrijdag om 7.15 sta ik op perron 4, Paddington. Niets zal me gelukkiger maken dan wanneer jij de moed kan vinden om met me mee te gaan… Weet dat mijn hart in jouw handen ligt. Je B.

Hoewel de jaren ’60 op vele gebieden een nare tijdsperiode waren voor vrouwen, verlang ik door dit boek toch stiekem terug naar deze fantastische Facebook-loze tijd met gevoelens op papier, in plaats van een emoticon op Whatsapp.

De laatste liefdesbrief – €18,95

8 gedachten over “Recensie: de laatste liefdesbrief